Utvalget er sammensatt av praktikere, utdanningsledere og forskere som til sammen har bred erfaring og kompetanse om grunnopplæringen.

Du kan kontakte utvalget på josendalutvalget@udir.no


 Photo Credit:  Peter Hellberg

Jan Sivert Jøsendal (Utvalgsleder)

  • Utdanningsdirektør i Drammen kommune
  • Tidligere KS-leder av avdeling for barnehage, grunnskole og videregående
  • PwC – organisasjonsrådgivning i offentlig sektor
  • UiO – foreleser på masterprogram om utdanningsledelse
  • Styremedlem i FINNUT, Norges forskningsråd
  • Tidligere styremedlem i Ungt entreprenørskap
  • Hovedredaktør for boka: Skoleeier som kvalitetsutvikler.


 Photo Credit:  Mitya Ku

Ella C. Idsøe

  • Professor ved Læringsmiljøsenteret
    Interessefelt:
  • Elever med høyt akademisk potensiale/Evnerike barn
  • Psykososiale problemer i skolen
  • Kliniske aspekter ved psykososiale problemer
  • Mobbing-mobbeofre
  • Traumer hos barn
  • Forfatter av en rekke bøker og artikler

 Photo Credit:  dimnikolov

Bjørn Tore Kjellemo

  • Avdelingsdirektør i Forskningsrådet
  • Jurist
  • Sekretær for Opplæringslovutvalget
  • Tidligere utdanningsråd ved Norges delegasjon til EU
  • Leder felles klagenemnd for opptak til høyere utdanning
  • Jobber med internasjonalisering av forskning og utdanning

Nosrati.jpg

Mona Nosrati

  • Førsteamanuensis ved Matematikksenteret
    Interessefelt:
  • Kognitiv utvikling og matematikkforståelse
  • Nevrovitenskapelige perspektiver på læringsprosessen.
  • Filosofiske og sosiologiske perspektiver på utdanning og matematikkundervisning
  • Algebra og abstraksjon

Susanne Skeid Fossum

  • Lærer ved Nadderud videregående skole i Bærum
  • Utdannet Specialist in Gifted Education i Tyskland
    Interessefelt:
  • Opptatt av tilpasset opplæring for alle elever

Stefan Hermann

  • Rektor ved profesjonshøyskolen Metropol, København
  • Visedirektør på kunstmuseet Arken
  • Fullmektig i Kulturministeriet
  • Sjefskonsulent i Undervisningsministeriet
  • Forfatter av flere bøker og artikler om utdannelsespolitiske, pedagogiske og sosiologiske problemstillinger

Terje Lohndal

  • Professor ved NTNU
  • Professor II ved UiT Norges arktiske universitet
  • Forsker på syntaks og semantikk, i hovedsak basert på engelske data
  • Nestleder for forskning, Institutt for språk og litteratur NTNU
  • Leder for PhD-programmet i språkvitenskap ved Det humanistiske fakultet NTNU
  • Leder for spydspissprosjektet Språklig kompleksitet i individ og samfunn (LCIS)
    Interessefelt:
  • Språkblandingsdata og genus og vitenskapsteori og humanioras rolle i samfunnet

Stein Erik Ulvund

  • Professor ved UiO
  • Professor II ved UiT Norges arktiske universitet
  • Doktorgrad i 1986 om hvilken betydning leker har for spedbarns intelligens
  • Forsket på hvordan det går med barn som er født for tidlig, og hvordan problemer kan forebygges
  • Er forfatter og har skrevet en rekke bøker som Spedbarnsalderen og bokserien Forstå barnet ditt (0-16), Forstå tenåringen din og Rakkerunger og Englebarn

Mirjam Harkestad Olsen

  • Førsteamanuensis ved UiT Norges arktiske universitet
  • Utdannet lektor og dr. i spesialpedagogikk med hovedtema: den inkluderende skole.
  • Koordinator for studiet Master i spesialpedagogikk ved universitetet.
  • Delstilling i Statped nord, avdeling fagstab.
  • Har skrevet bøkene En inkluderende skole?, Kontaktlæreren og Sammen for elevers psykososiale miljø, og har bidratt i flere antologier og tidsskrifter.
    Interessefelt:
  • Forskningsinteresser er inkluderende læringsmiljø, tilpasset opplæring, psykososialt miljø i skolen og spørsmål relatert til det spesialpedagogiske fagfeltet.

Sekretariatet

Sekretariatsleder: Anne Magdalena Solbu Kleiven (i midten)
Sekretariatsmedlemmer: Mary Ann Ronæs (til venstre) og Trude Slemmen Wille (til høyre)